Zakup domu z rynku pierwotnego od dewelopera to skomplikowana pod względem prawnym transakcja. Jako nabywca masz możliwość skorzystania z gwarancji lub rękojmi w razie ewentualnych wad czy usterek. W tym artykule wyjaśniamy, na czym polega gwarancja i rękojmia, a także jakie korzyści płyną z umowy gwarancyjnej przy zakupie nieruchomości od dewelopera.
Gwarancja i rękojmia to dwie odrębne rzeczy. Gwarancja zależy od dobrej woli dewelopera i jest udzielana na podstawie jego decyzji, natomiast rękojmia to prawo, które wynika z przepisów Kodeksu cywilnego. Za gwarancję odpowiada ten, kto wystawia dokument gwarancyjny, a za rękojmię – sprzedawca, czyli strona umowy.
Roszczenia z tytułu rękojmi i gwarancji również mogą być inne. Rękojmia obejmuje zarówno wady fizyczne, jak i prawne danego przedmiotu, natomiast gwarancja dotyczy wyłącznie wad fizycznych.
Rękojmia jest ustanowiona odgórnie, więc deweloper nie może się jej zrzec. Natomiast może ustalać warunki gwarancji, tak aby były jak najkorzystniejsze dla niego.
Gwarancja jest dokumentem stworzonym przez dewelopera i obejmuje zasady gwarancji, które mogą dotyczyć zarówno całego budynku, jak i jego części. Zakres oraz okres, na jaki można się domagać roszczeń z nią związanych, należy zapisać w umowie deweloperskiej. Oprócz czasu obowiązywania i warunków dokument musi zawierać również dane gwaranta, i formułę „Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej”.
Okres trwania rękojmi wynosi 5 lat od momentu przekazania nabywcy kluczy do domu. Natomiast czas dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi, w którym możemy zgłosić usterki przedmiotów, powstałe nie z naszej winy, wynosi 2 lata. Ważne: rękojmia chroni kupującego tylko wtedy, gdy wcześniej nie wiedział on o występowaniu usterek w nabywanym domu. Nabywca w ramach rękojmi może domagać się naprawy, stosownej obniżki ceny lub odstąpienia od umowy.