Zmiana limitów cen w programie Mieszkanie Dla Młodych obowiązujące od 1
października 2015 roku.
Kredytobiorcy często zwracają uwagę na fakt, iż limity w programie są czasami niezbyt przystające do rzeczywistości w wielu miejscach naszego kraju.
Od czego one zależą?
Przede wszystkim brany jest pod uwagę średni kosztu budowy 1 m2 powierzchni użytkowej w danej lokalizacji, wg. informacji Głównego Urzędu Statystycznego. Dozwolone są jednak korekty przez pracowników Urzędów Wojewódzkich, którrzy mogą korygować lokalne wyniki do wyliczenia wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 mkw. budynków mieszkalnych. Taki system obliczeń ma sporo słabych stron.
Po pierwsze, GUS ustala współczynniki na podstawie deklaracji składanych przez wszystkie zobowiązane do tego podmioty. W deklaracjach zawarte są min. koszty nabycia gruntu i budowy mieszkań. Deklaracje te nie są jednak dzielone wg typu inwestora, co w konsekwencji daje jednakowe traktowanie deklaracji deweloperów, spółdzielni i TBSów.Spółdzielnie oraz TBS-y bardzo często realizują swoje inwestycje na działkach nabytych po preferencyjnych cenach.
Dodatkowym czynnikiem jest brak dokładnej kontroli składanych deklaracji oraz nie uwzględnie wielu kosztów dodatkowych m.in. podatku VAT, marży inwestora. W efekcie wskaźniki GUSu są mocno zaniżane.
Kolejną słabą stroną limitów jest jednoznaczny podział lokalizacji na miasta wojewódzkie, gminy graniczące z ww. miastami i resztę województwa. Taki sposób ustalania limitów sprawdxa się w województwach z jednym dużym , wyraźnie określonym, ośrodkiem miejskim. Problem powstaje w przypadku rozbudowanych aglomeracji – np. Trójmiasto.
Według portalu http://mieszkaniedlamlodych.com, "ciekawą propozycją byłoby uzależnienie kwoty limitów ceny od liczby ludności w danej miejscowości lub rzeczywistych cen w danej lokalizacji. Takie rozwiązanie jest stosunkowo proste do wprowadzenia. Bank Gospodarstwa Krajowego mógłby np. oprzeć swoje limity o dane z bazy AMRON. Jest to podwójnie korzystne rozwiązanie, gdyż w oparciu o dane z wymienionej bazy są często dokonywane przez banki wyceny nieruchomości."
W poniższej tabeli przedstawione sa limity, które obowiązuję od 1 października 2015 roku:
Województwo | Lokalizacja | Limit ceny 1 m2 (rynek wtórny) IVQ’15 | Limit ceny 1 m2 (rynek pierwotny) IVQ’15 | Kwota dopłaty do 1 m2 IVQ’15 |
dolnośląskie | Wrocław | 4 290,30 | 5 243,70 | 4 767,00 |
dolnośląskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 798,68 | 4 642,83 | 4 220,75 |
dolnośląskie | pozostałe miasta | 3 307,05 | 4 041,95 | 3 674,50 |
kujawsko-pomorskie | Bydgoszcz | 3 857,40 | 4 714,60 | 4 286,00 |
kujawsko-pomorskie | Toruń | 3 857,40 | 4 714,60 | 4 286,00 |
kujawsko-pomorskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 511,35 | 4 291,65 | 3 901,50 |
kujawsko-pomorskie | pozostałe miasta | 3 165,30 | 3 868,70 | 3 517,00 |
lubelskie | Lublin | 3 804,32 | 4 649,72 | 4 227,02 |
lubelskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 365,64 | 4 113,56 | 3 739,60 |
lubelskie | pozostałe miasta | 2 926,96 | 3 577,40 | 3 252,18 |
lubuskie | Gorzów Wlkp. | 3 480,75 | 4 254,25 | 3 867,50 |
lubuskie | Zielona Góra | 3 480,75 | 4 254,25 | 3 867,50 |
lubuskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 235,95 | 3 955,05 | 3 595,50 |
lubuskie | pozostałe miasta | 2 991,15 | 3 655,85 | 3 323,50 |
łódzkie | Łódź | 3 542,85 | 4 330,15 | 3 936,50 |
łódzkie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 252,60 | 3 975,40 | 3 614,00 |
łódzkie | pozostałe miasta | 2 962,35 | 3 620,65 | 3 291,50 |
małopolskie | Kraków | 4 293,00 | 5 247,00 | 4 770,00 |
małopolskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 880,13 | 4 742,38 | 4 311,25 |
małopolskie | pozostałe miasta | 3 467,25 | 4 237,75 | 3 852,50 |
mazowieckie | Warszawa | 5 250,68 | 6 417,50 | 5 834,09 |
mazowieckie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 878,60 | 4 740,52 | 4 309,56 |
mazowieckie | pozostałe miasta | 3 232,17 | 3 950,43 | 3 591,30 |
opolskie | Opole | 3 463,65 | 4 233,35 | 3 848,50 |
opolskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 290,40 | 4 021,60 | 3 656,00 |
opolskie | pozostałe miasta | 3 117,15 | 3 809,85 | 3 463,50 |
podkarpackie | Rzeszów | 3 613,95 | 4 417,05 | 4 015,50 |
podkarpackie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 330,90 | 4 071,10 | 3 701,00 |
podkarpackie | pozostałe miasta | 3 047,85 | 3 725,15 | 3 386,50 |
podlaskie | Białystok | 3 745,35 | 4 577,65 | 4 161,50 |
podlaskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 495,38 | 4 272,13 | 3 883,75 |
podlaskie | pozostałe miasta | 3 245,40 | 3 966,60 | 3 606,00 |
pomorskie | Gdańsk | 4 282,65 | 5 234,35 | 4 758,50 |
pomorskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 4 000,50 | 4 889,50 | 4 445,00 |
pomorskie | pozostałe miasta | 3 718,35 | 4 544,65 | 4 131,50 |
śląskie | Katowice | 3 923,10 | 4 794,90 | 4 359,00 |
śląskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 564,23 | 4 356,28 | 3 960,25 |
śląskie | pozostałe miasta | 3 205,35 | 3 917,65 | 3 561,50 |
świętokrzyskie | Kielce | 3 898,07 | 4 764,31 | 4 331,19 |
świętokrzyskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 358,57 | 4 104,91 | 3 731,74 |
świętokrzyskie | pozostałe miasta | 2 819,07 | 3 445,53 | 3 132,30 |
warmińsko-mazurskie | Olsztyn | 4 401,45 | 5 379,55 | 4 890,50 |
warmińsko-mazurskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 3 439,80 | 4 204,20 | 3 822,00 |
warmińsko-mazurskie | pozostałe miasta | 2 866,50 | 3 503,50 | 3 185,00 |
wielkopolskie | Poznań | 4 847,40 | 5 924,60 | 5 386,00 |
wielkopolskie | gminy sąsiadujące ze stolicą województwa | 4 126,68 | 5 043,72 | 4 585,20 |
wielkopolskie | pozostałe miasta | 3 438,90 | 4 203,10 | 3 821,00 |