Strona główna » Blog » Nowe limity w programie Mieszkanie Dla Młodych

Nowe limity w programie Mieszkanie Dla Młodych

Zmiana limitów cen w programie Mieszkanie Dla Młodych obowiązujące od 1


października 2015 roku.

 


Kredytobiorcy często zwracają uwagę na fakt, iż limity w programie są czasami niezbyt przystające do rzeczywistości w wielu miejscach naszego kraju.

Od czego one zależą?

 

Przede wszystkim brany jest pod uwagę średni kosztu budowy 1 m2 powierzchni użytkowej w danej lokalizacji, wg. informacji Głównego Urzędu Statystycznego. Dozwolone są jednak korekty przez pracowników Urzędów Wojewódzkich, którrzy mogą korygować lokalne wyniki do wyliczenia wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 mkw. budynków mieszkalnych. Taki system obliczeń ma sporo słabych stron.

 

Po pierwsze, GUS ustala współczynniki na podstawie deklaracji składanych przez wszystkie zobowiązane do tego podmioty. W deklaracjach zawarte są min. koszty nabycia gruntu i budowy mieszkań. Deklaracje te nie są jednak dzielone wg typu inwestora, co w konsekwencji daje jednakowe traktowanie deklaracji deweloperów, spółdzielni i TBSów.Spółdzielnie oraz TBS-y bardzo często realizują swoje inwestycje na działkach nabytych po preferencyjnych cenach.

 

Dodatkowym czynnikiem jest brak dokładnej kontroli składanych deklaracji oraz nie uwzględnie wielu kosztów dodatkowych m.in. podatku VAT, marży inwestora. W efekcie wskaźniki GUSu są mocno zaniżane.

 

Kolejną słabą stroną limitów jest jednoznaczny podział lokalizacji na miasta wojewódzkie, gminy graniczące z ww. miastami i resztę województwa. Taki sposób ustalania limitów sprawdxa się w województwach z jednym dużym , wyraźnie określonym, ośrodkiem miejskim. Problem powstaje w przypadku rozbudowanych aglomeracji – np. Trójmiasto.

Według portalu http://mieszkaniedlamlodych.com, "ciekawą propozycją byłoby uzależnienie kwoty limitów ceny od liczby ludności w danej miejscowości lub rzeczywistych cen w danej lokalizacji. Takie rozwiązanie jest stosunkowo proste do wprowadzenia. Bank Gospodarstwa Krajowego mógłby np. oprzeć swoje limity o dane z bazy AMRON. Jest to podwójnie korzystne rozwiązanie, gdyż w oparciu o dane z wymienionej bazy są często dokonywane przez banki wyceny nieruchomości."

 

W poniższej tabeli przedstawione sa limity, które obowiązuję od 1 października 2015 roku:

 

Województwo Lokalizacja Limit ceny 1 m2 (rynek wtórny) IVQ’15 Limit ceny 1 m2 (rynek pierwotny) IVQ’15 Kwota dopłaty do 1 m2 IVQ’15
dolnośląskie Wrocław 4 290,30 5 243,70 4 767,00
dolnośląskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 798,68 4 642,83 4 220,75
dolnośląskie pozostałe miasta 3 307,05 4 041,95 3 674,50
kujawsko-pomorskie Bydgoszcz 3 857,40 4 714,60 4 286,00
kujawsko-pomorskie Toruń 3 857,40 4 714,60 4 286,00
kujawsko-pomorskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 511,35 4 291,65 3 901,50
kujawsko-pomorskie pozostałe miasta 3 165,30 3 868,70 3 517,00
lubelskie Lublin 3 804,32 4 649,72 4 227,02
lubelskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 365,64 4 113,56 3 739,60
lubelskie pozostałe miasta 2 926,96 3 577,40 3 252,18
lubuskie Gorzów Wlkp. 3 480,75 4 254,25 3 867,50
lubuskie Zielona Góra 3 480,75 4 254,25 3 867,50
lubuskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 235,95 3 955,05 3 595,50
lubuskie pozostałe miasta 2 991,15 3 655,85 3 323,50
łódzkie Łódź 3 542,85 4 330,15 3 936,50
łódzkie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 252,60 3 975,40 3 614,00
łódzkie pozostałe miasta 2 962,35 3 620,65 3 291,50
małopolskie Kraków 4 293,00 5 247,00 4 770,00
małopolskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 880,13 4 742,38 4 311,25
małopolskie pozostałe miasta 3 467,25 4 237,75 3 852,50
mazowieckie Warszawa 5 250,68 6 417,50 5 834,09
mazowieckie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 878,60 4 740,52 4 309,56
mazowieckie pozostałe miasta 3 232,17 3 950,43 3 591,30
opolskie Opole 3 463,65 4 233,35 3 848,50
opolskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 290,40 4 021,60 3 656,00
opolskie pozostałe miasta 3 117,15 3 809,85 3 463,50
podkarpackie Rzeszów 3 613,95 4 417,05 4 015,50
podkarpackie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 330,90 4 071,10 3 701,00
podkarpackie pozostałe miasta 3 047,85 3 725,15 3 386,50
podlaskie Białystok 3 745,35 4 577,65 4 161,50
podlaskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 495,38 4 272,13 3 883,75
podlaskie pozostałe miasta 3 245,40 3 966,60 3 606,00
pomorskie Gdańsk 4 282,65 5 234,35 4 758,50
pomorskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 4 000,50 4 889,50 4 445,00
pomorskie pozostałe miasta 3 718,35 4 544,65 4 131,50
śląskie Katowice 3 923,10 4 794,90 4 359,00
śląskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 564,23 4 356,28 3 960,25
śląskie pozostałe miasta 3 205,35 3 917,65 3 561,50
świętokrzyskie Kielce 3 898,07 4 764,31 4 331,19
świętokrzyskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 358,57 4 104,91 3 731,74
świętokrzyskie pozostałe miasta 2 819,07 3 445,53 3 132,30
warmińsko-mazurskie Olsztyn 4 401,45 5 379,55 4 890,50
warmińsko-mazurskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 3 439,80 4 204,20 3 822,00
warmińsko-mazurskie pozostałe miasta 2 866,50 3 503,50 3 185,00
wielkopolskie Poznań 4 847,40 5 924,60 5 386,00
wielkopolskie gminy sąsiadujące ze stolicą województwa 4 126,68 5 043,72 4 585,20
wielkopolskie pozostałe miasta 3 438,90 4 203,10 3 821,00